Punktem wyjścia jest przybliżenie idei kolekcjonowania, relacji między kolekcjonerem a obiektem czy przyjaźni artystycznych, które na przestrzeni lat wpłynęły na kształt zbiorów.
Tadeusz Mysłowski światowej rangi współczesny artysta, znany jest w Poznaniu jedynie wąskiej grupie specjalistów i miłośników sztuki. Z założenia więc poznańska wystawa służyć ma od początku dwóm celom: prezentacji wybranych dzieł, ale i przedstawieniu sylwetki twórczej autora zbioru. Każda z prac w kolekcji jest świadkiem jego personalnych związków z jej autorem, bezpośrednich, gdy chodzi chociażby o współczesnych mu grafików polskich lub też symbolicznych, duchowych, jeżeli myślimy o Mondrianie, Malewiczu czy Kandinskim. Jednocześnie zgromadzony zbiór stanowi pod wieloma względami zespół reprezentatywny dla rozwoju głównych nurtów sztuki w XX w.
Prezentacja, obejmująca ponad sto trzydzieści prac blisko dziewięćdziesięciu autorów podzielona została na osobne działy. Trzon wystawy stanowią prace znajdujące się w nurcie abstrakcji geometrycznej, bardzo istotnej jako punkt odniesienia dla dojrzałej twórczości Mysłowskiego, co sam wielokrotnie podkreślał. Dlatego też dziełom mistrzów abstrakcji i ich kontynuatorów towarzyszą konkretne prace Mysłowskiego odnoszące się do ich dziedzictwa. Ta główna oś obudowana została kontekstami, na które składają się zarówno wybrane prace polskich artystów, aktywnych w czasie jego krakowskich studiów, czy też w latach 1960-2000, w Polsce, jak i na emigracji, oraz obcych twórców, mających istotny wkład w rozwój sztuki w XX w.
Obok prac artystów z zagranicy, którzy odegrali ważną rolę w formowaniu osobowości twórczej Kolekcjonera m.in. Pieta Mondriana, Jaspera Johnsa, Jeana Arpa a także wybitnych klasyków XX wieku: Josepha Beuysa, Salvadora Dali, Marcela Duchampa, Wassilja Kandinskiego, Pabla Picassa, Andy Warhola, Marca Chagalla, Amadeo Modiglianiego i Kazimierza Malewicza na wystawie zobaczyć będzie można dzieła przedstawicieli polskiej sztuki współczesnej, takich jak m.in.: Henryk Berlewi, Alina Szapocznikow, Maria, Jarema, Jerzy Nowosielski, Roman Opałka, Henryk Stażewski, Jonasz Stern.
Wystawa zorganizowana we współpracy z Muzeum Lubelskim w Lublinie, bo właśnie do tego muzeum Mysłowski podarował liczącą ponad 500 obiektów kolekcję, jest drugą w Polsce prezentacją zbioru Mysłowskiego. Jest to jednak prezentacja odbiegająca ideą od wystawy lubelskiej. Stanowi oryginalną interpretację idei kolekcji, pokazanej przez pryzmat dorobku jej twórcy.
Wydarzenia towarzyszące wystawie M jak Mistrzowie.
- 23.11.2019r. (sobota) godz. 12:00
Spotkanie z Tadeuszem Mysłowskim
Prowadzi: Anna Hałata, kuratorka wystawy (Muzeum Lubelskie w Lublinie)
Wstęp w cenie biletu na wystawę. - 1.12.2019r. (niedziela) godz. 11:00
Oprowadzanie kuratorskiepo wystawie
Agnieszka Salamon (MNP)
Wstęp w cenie biletu na wystawę. - 15.12.2019r. (niedziela) godz. 11:00
Nieoczywisty wybór. Sztuka abstrakcyjna w kolekcjach prywatnych i publicznych
W 1926 roku w Museum für Kunst und Landesgeschitew Hannowerze otwarto Raum der Abstrakten–Salę abstrakcji, zaprojektowaną przez rosyjskiego konstruktywistę El Lissitzkiego. W 1931 w muzeum w Łodzi udostępniono publiczności tzw. salę sztuki nowoczesnej, zalążek Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”. Jednak twórcy związani z nurtami awangardowymi niemal nie sprzedawali swoich prac, które krążyły głównie w środowiskach zaprzyjaźnionych intelektualistów. Jak wspominał Henryk Stażewski „żaden z nas nie sprzedał ani jednego obrazu do wojny”. W ramach wykładu postaram się odpowiedzieć na pytanie, czy sytuacja w Polsce odbiegała od tej na świecie, a także opisać trudną drogę sztuki abstrakcyjnej do kolekcji prywatnych i publicznych.
Wykład dr Agnieszki Kluczewskiej-Wójcik, Polski Instytut Studiów nad Sztuka Świata
Wstęp w cenie biletu na wystawę. - 12.01.2020r. (niedziela) godz. 11:00
Ojcowie abstrakcji: Kandinsky, Malewicz, Mondrian -teoria i praktyka bezprzedmiotowości w sztuce XX w.
Uważa się, że abstrakcja, stanowiąca prawdziwy przełom w sztuce zachodnioeuropejskiej I połowy XX w. miała trzech ojców. Byli to: Wassily Kandinsky, Kazimierz Malewicz i Piet Mondrian, którzy niezależnie od siebie prowadzili poszukiwania w zakresie bezprzedmiotowości w sztuce. Uważa się, że to spod ich pędzli wyszły pierwsze obrazy abstrakcyjne. Praktyczne poszukiwania poparli także refleksją teoretyczną, czego wynikiem były trzy niezależne wykładnie sztuki nieprzedstawiającej. Wykład poświęcony będzie zarówno teoretycznym, jak i praktycznym osiągnięciom pierwszych abstrakcjonistów oraz ich wpływowi na sztukę światową XX w.
Wykład Agnieszki Salamon, kuratorki wystawy
Wstęp w cenie biletu na wystawę. - 19.01.2020r. (niedziela) godz. 11:00
Magia graficznej odbitki
Grafika to niezwykle fascynujący, pełen magii obszar działania twórczego. W czym tkwi jej istota, specyfika? Z czego wynika jej niesamowitość, ogromny potencjał? Jakich poddziałów możemy dokonać w obrębie tej techniki?
Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedź podczas wędrówki z teorią, spotkania z dziełem i bezpośredni kontakt z narzędziem.
Wykład dr Magdaleny Parnasow, Uniwersytet Artystyczny Poznań
Wstęp w cenie biletu na wystawę. - 9.02.2020r. (niedziela) godz. 11:00
Przekraczanie granic; między obrazem a designem
Czy język abstrakcji w sztuce zarezerwowany jest tylko dla specjalistów i wysublimowanych odbiorców i czy geometria w obrazie mogłaby stać się inspiracją w życiu codziennym?Spotkanie poświęcone będzie ukazaniu relacji zachodzących między sztuką abstrakcyjną,a tymiobszarami życia artystycznego które z racji swojego charakteru bliższe są przeciętnemu odbiorcy, czyli: grafice użytkowej, designowi, modzie czy książce ilustrowanej.Wykład Barbary Góreckiej (Galeria Designu i Plakatu MNP)
Wstęp w cenie biletu na wystawę. - 16.02. 2020r. (niedziela) godz. 11:00
Artysta wobec kolekcji. Przemiany, poszukiwania, inspiracje.
Tadeusz Mysłowski –polsko-amerykański artysta intermedialny, odwołujący się do tradycji abstrakcji geometrycznej. Kolekcjoner, dla którego budowanie kolekcji stało się komplementarne z własnymi działaniami artystycznymi. Realizuje je przez blisko 50 lat, dzieląc życie między dwa kontynenty i dwa miasta –Nowy Jork i rodzinny Lublin. Jego kolekcja stanowi mapę artystycznych fascynacji i odniesień, jest zapisem historii miejsc i emocji związanych z dziełem sztuki.
Wykład Anny Hałaty, kuratorki wystawy(Muzeum Lubelskie w Lublinie)
Wstęp w cenie biletu na wystawę. - 23.02.2020r. (niedziela) godz. 11:00
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie
Agnieszka Salamon (MNP)
Wstęp w cenie biletu na wystawę.
- Zamawianie oprowadzań z przewodnikiem po wystawie –od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 –15:00, tel. 61 8568136.
- Program dziecięcy na wystawie realizowany w czasie ferii zimowych, zapisy tel. 618568136.
Autorki programu: Katarzyna Grabowska, Kinga Sibilska pod kierownictwem Kariny Adamskiej (Dział Edukacji MNP)
Data:
sobota, 23.11.2019 - niedziela, 23.02.2020
Godzina 10:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Narodowe Poznań
Lokalizacja:
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Aleje Marcinkowskiego 9 61-745 Poznań
61-745 Poznań
Bilety:
Cena (bilet normalny) - 10 PLN
Cena (bilet ulgowy) - 7 PLN